Üldised nõuded
Kehtivas riiklikus õppekavas nii põhikooli kui ka gümnaasiumi lõpetajatele kehtestatud üldine uurimis- või loovtöö tegemise kohustus toetab mitme olulise pädevuse arengut. Samas on uurimistöö tegemine teadustöös vilumatule õpilasele ja erinevate kohustustega koormatud õpetajale tõsine väljakutse. Lisaks on teadustöölrida spetsiifilisi nõudeid, millega tasub arvestada, et et uurimisprotsess oleks õpilasele võimalikult arendav ja tulemus väärtuslik.
Meie lähtekohad
Uurimus peaks pürgima originaalsete avastuste või üldistuste poole — see ei saa olla lihtne referaat, samuti mitte «jalgratta leiutamine». Samas tuleb lähtuda olemasolevast teadmisest, seda mõistlikult selekteerides ja sellele korrektselt viidates. Tähtis on ka teema võimalikult täpne piiritlemine ja töö läbimõeldud planeerimine, tagamaks uurimuse õigeaegne valmimine mõistliku aja- ja energiakuluga. Uurimistöölt eeldatakse täpsust ja konkreetsust, samas aga ka piisavat põhjalikkust, et hõlmata oluline teemakohane info. Vähekogenud uurija satub sageli raskustesse juba uurimisküsimuste püstitamisega, mitmeid ohte varitseb ka empiirilise osa kavandamise ja teostamise ning andmeanalüüsi ja järelduste tegemise etappides. Lisaks on oluline vormistada uuring vigadevabas, sisult korrektses teaduskeeles, ülevaatliku struktuuriga ja varustatuna teksti toetavate illustratsioonidega.
Kirilaste pädevus
TÜ Kirilaste asutajateks on Illar Leuhin (BSc bioloogias, MSc bioloogia didaktikas) ja Jaanus Uibu (BSc geograafias, MA pedagoogikas). Kirilased pakuvad peamiselt erinevaid kirjatöödega seotud teenuseid, sealhulgas õpilasuurimuste põhi-, kaas- ja abijuhendamist ning retsenseerimist. Meie põhitöötajatel ja abilistel on lisaks isiklikele teadustöödele rohkesti juhendamiskogemusi kooliuurimustest magistritöödeni. Vastavalt vajadusele saame Teie õpilasi aidata nii tervikuurimuse kavandamisel ja läbiviimisel kui ka uuringu mistahes etappide juures, näiteks ankeetküsimustiku koostamisel, veebi ülespanekul ja hilisemal tulemuste töötlemisel, järelduste tegemisel, teksti toimetamisel, illustratsioonide valikul ja vormistamisel jne.
Meie eelistused
Põhijuhendamise osas eelistame loodusteaduslikke ja sotsioloogilisi uuringuid. Samas pakume kaasjuhendamist ja kitsamat juhendamisabi ka teistes valdkondades. Pedagoogidena püüame lähtuda iga õpilase huvidest ja vajadustest, et uurimistöö oleks nauditav, arendav ja viljakas protsess.
Meeldiva koostöö ootuses
Illar Leuhin, Jaanus Uibu
TÜ Kirilased